Bukan milik kita

Wednesday, February 27, 2013
Assalamualaikum! ^_^ . Ok. Entri kali ni Ammar nak tulis pasal "bukan milik kita". Bukan milik kita? apa maksudnya tu? Ok. Semalam, time Ammar tengah dengar lagu2 dekat Youtube tiba2 Ammar ternampak satu video ni.Tajuk dia "Mana Milik Kita-Rabbani".Ammar tertarik dengan tajuk lagu tu,bila Ammar dengar lagu tu ternyata banyak kesan/input yang Ammar dapat. Barulah Ammar sedar selama ni Ammar leka dan tak banyak lupa kita sebenarnya hanya pinjam segalanya daripada Allah S.W.T.

Mana milik kita
Tidak ada milik kita
Semua yang ada
Allah yang punya

Tidak ada kita punya
Kita hanya mengusahakan saja
Apa yang kita dapat
Allah sudah sediakannya

Kita Allah punya
Dunia ini ciptaan-Nya
Miliklah apa saja
Tidak terlepas dari ciptaan-Nya

Mana kita punya
Tidak ada kepunyaan kita
Kita hanya mengusahakan
Apa yang telah ada

Mengapa kita sombong
Memiliki Allah punya
Mengapa tidak malu
Kepada Allah yang empunya

Patut bersyukur kepada Allah
Yang memberi segalanya
Malulah kepada Allah
Kerana milik Ia punya

Janganlah berbangga
Apa yang ada pada kita
Kalau Allah tidak beri
Kita tidak punya apa-apa

Janganlah mengungkit
Mengungkit jasa kita
Jasa kita di sisi-Nya
Yang sebenarnya Allah punya

Marilah kita bersyukur
Bukan berbangga
Bersyukur kepada Allah
Bukan mengungkit jasa

Gunakanlah nikmat Allah itu
Untuk khidmat kepada-Nya
Selepas itu lupakan saja
Agar tidak mengungkit-ungkitnya
 
Cuba Akhi dan Ukhti tengok balik, benda apa yang kita miliki sekarang ni milik kita? Nothing! Kita tak payah la nak sombong kalau kita ada rupa yang cantik,ada akal yang bijak,ada harta yang banyak,badan yang sihat.Kita semua sebenarnya sombong dengan Pemilik apa yang kita miliki sekarang ini.Kita banyak buat benda2 yang lahga.Kita sembahyang pon "cepuih bangkit2"<-loghat Kedah. Bila Allah suruh kita tutup aurat sebahagian kita buat tak kisah ja.Dok dedah bagi orang bukan mahram tengok aurat kita.Allah bagi apa ja yang kita nak tapi kita langsung tak ingat kat Dia.Ammar nak ingatkan diri sendiri dan semua,Allah Maha Kuasa, bila2 masa ja Allah boleh tarik apa yang kita ada sekarang ni. Daripada cantik kepada paling hodon..daripada miskin kepada papa kedana.Mungkin kita ada masa lagi untuk bertaubat.Sebelum kita semua bertemu Maut, masih ada lagi ruang untuk kita bertaubat. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun.Wallahu'alam.
 
Dengar lagu yang Ammar dengar semalam. ^_^ KLIK LINK

 

Cinta Second Hand

Monday, February 25, 2013
Ok.Assalamualaikum,
Entri kali ni Ammar nak tulis pasal "Cinta Second Hand". Korang semua jangan pulak salah anggap bila tengok tajuk tu.Ingat kereta ka apa nak secondhand2 nih.Kalau kereta boleh lah secondhand.Cinta mana boleh jadi secondhand.Relax2..:) Sebelum tu Ammar nak cakap pasal perasaan "suka" dulu yer.Setiap manusia kat dunia ni mesti ada perasaan suka atau lebih jelasnya sebagai Cinta.Sapa yang tak dak perasaan ni sahih dia bukan manusia yang normal. :) Ammar nak kaitkan perasaan Cinta ni dengan remaja sekarang.Sudah jadi kebiasaan kepada remaja, bila sampai pada satu tahap,seseorang remaja akan mengalami proses "galak". paham kot noh. Hehe. Pada masa tu hati ni mulalah nak ber"Couple". Tambah-tambah pulak bila tengok kawan-kawan dia dah mula ada GF/BF.Lagi lah dia makin ber"nafsu" nak couple. Bila dah couple mulalah nak jalan berdua-duaan,nak sentuh2 pastu ada yang sampai tahap buat hubungan (......). Bila dah mengandung barulah nak insaf. Mulalah nak bergaduh si BF dengan si GF ni.Kononnya tak bertanggungjawab. Bila tak dak sapa nak tolong buang janin/bayi kat tong sampah,surau apa bagai.

Kepada sapa-sapa yang dok tengan bercouple or bercadang untuk bercouple tu simpan dulu kot "nawaitu" tu kot.Bukan apa, yang dok bercouple tu dah memang jamin ka pasangan korang tu adalah jodoh kamu? Cuba korang pikr balik, apa perasaan korang bila Isteri/Suami korang nanti dok teringat kat laki/perempuan lain? Mesti rasa cemburu,sakit hati dan rasa macam-macam lagi kan?

Tak best la cinta Isteri/Suami kita nanti dah ada orang "rasa" dulu sebelum kita.Macam mana nak jamin yang Isteri/Suami kita nanti setia dengan korang sedangkan dulu dia dah bercinta dengan berpuluh2 laki/perempuan. Mana best kalau kita dapat cinta yang second hand kn? so pikir-ikirkanlah yerr..

Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)

Kata-kata terakhir sebelum Ammar nak belahhh.."Pikatlah bakal isteri kamu dengan CARA YANG MULIA,BUKAN CARA YANG HINA" dan " Wahai perempuan, hargailah aurat dan suara kamu yang cukup MAHAL berbanding gunung yang bertakhtahkan berlian"


Cukup dulu sampai kat sini unuk entri hari ni, Ammar pon dah penat . Assalamualaikum. ^_^

Muhammad 'Athif Darwisy

Friday, February 22, 2013
Hai! Assalamualaikum ^_^

Kelmarin Abg aku dengan Kak Ipar aku dapat baby boy sulung mereka! Yeayy! Kak Ipar aku lahirkan baby boy mereka pada jam 5.15pg bersamaan 21 Feb 2013 di Hospital Sultan Abdul Halim,Sg.Petani. Alhamdulillah sebab semuanya selamat. ^_^ Dengan ini rasmilah aku mendapat gelaran Pak Su! huh.. terasa tua la pulak. haha. Ni aku upload gambar untuk tatapan semua.
Selamat Datang Muhammad 'Athif Darwisy!


















'Athif bersama ayahnyaaa....













Berhijrah ke dunia sebenar disamping ibunya..

Pages

Powered by Blogger.
 

Browse

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...