Cerpen: Siapakah Aku Sebenarnya?

Monday, June 3, 2013
Tajuk          : Siapakah Aku Sebenarnya?
Penulis        : Ammar Yasier 



Bab 1

Ermm..seperti biasa. Aku akan sekolah dengan menunggang motosikal Honda Wave. Tu sahajalah motorsikal yang aku ada. Jadi setiap minggu aku akan cuci motorsikal aku dan kadangkala jika aku ada duit simpanan yang lebih aku akan servis motorsikal aku. Aku jaga motorsikal aku bagai "menatang minyak yang penuh". Pada pagi tu aku lewat ke sekolah. Setibanya aku di hadapan pintu pagar sekolah aku ditahan oleh dua orang pengawas sekolah. Seperti biasa tepat jam 7.30 pagi mereka akan menahan pelajar yang menaiki motorsikal. Pada waktu tu aku seorang ja yang datang lewat. Kunci motorsikal aku diambil dan diberikan kepada guru disiplin. 

" Wei pengawas! " - sergah aku kepada dua orang pengawas tadi.
" Ha! kenapa? " - balas salah seorang daripada pegawas itu.
" Bagi balik kunci motor aku. Aku sampai lewat ikit je pun. Lagipun ni kali pertama aku datang lewat! bukan selalu. " - ujar aku.
" Kami dah bagi kunci motor kau kat guru disiplin. Balik nanti kau jumpa guru disiplin. "- balas pengawas tadi sambil berlalu pergi.

Jadi motorsikal aku di letakkan di tempat "parkir" motorsikal untuk pelajar yang datang lewat kesekolah.
Aku cuba menahan kemarahan aku daripada menguasai diri aku. Aku meninggalkan motorsikal dan terus ke tapak perhimpunan. Kebetulan hari tu diadakan senam aerobik. Senam aerobik itu akan dijalankan setiap hari Isnin setiap minggu. " Ermmm.Nasib baik hari ni ada senaman.Bolehlah jugak hilangkan rasa marah nih. "-bisik hati aku. Setibanya aku di tapak perhimpunan, aku akan bersalaman dengan semua kawan aku. Al maklumlah.. aku kan student yang femes kat sekolah tu.Boleh dikatakan semua pelajar mengenali aku. 

Senam Aerobik pun bermula.Namun aku tengok rakan-rakan aku langsung tidak melakukan senaman tersebut. Mungkin malu agaknya. Aku lakukan senaman tersebut dan hiraukan mereka semua.Tapi aku ni tak suka dengan gerakan senam tersebut.Jadi aku pun bersenam dengan cara aku sendiri.Asalkan keluar peluh.Kadangkala aku berhenti bersenam dan aku akan ikut menyanyi lagu yang sedang dimainkan untuk senaman tersebut. Perasaan marah aku tadi tiba-tiba hilang. Selesai sahaja bersenam, semua pelajar akan masuk ke kelas masing-masing.

" Alamak! kerja sekolah "add math" aku belum siap lagi " -ujar kawan aku kepadaku.
" Relax..jangan risau cikgu bukan "check" pon..'-ujar aku selamba.

Tiba-tiba ketua kelas cakap dengan lantang mungkin untuk menarik perhatian rakannya yang sedang asyik berbual.

" Wei!! Dengar sini, cukgu tak dapat datang hari ni sebab cikgu ada temujanji dengan doktor"

Semua kawan-kawan aku seronok mungkin sebab ramai diantara mereka yang tidak siapkan lagi.

" Hurmm..kan aku dah kata. relax cukup. tengok? kan cikgu tak datang.hahaha " -perli aku kepada kawanku tadi.

Aku ambil kesempatan ni untuk siapkan kerja sekolah yang aku belum siapkan.Sedang aku bersemangat membuat kerja sekolah.Tiba-tiba.......... ( bersambung entri yang akan datang )








 

0 comments:

Post a Comment

Pages

Powered by Blogger.
 

Browse

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...